A Pneumobil versenyek története

2019-ben, a XII. Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyen 7 ország 37 csapata állt rajthoz. Újdonságként a Junior kategória is meghirdetésre került a versenyre először benevezett és új építésű járművel részt vevő csapatok részére. Ezt a díjat a Nyíregyházi Egyetem NYE PowAir csapata kapta meg.

Idén az „AVENTICS Legjobb Pneumobilja” címet a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem csapata, a BME Műszakik AiR-115 Team nyerte el. Az ügyességi és a gyorsulási futamban is rekordot állított fel a csapat, áramvonalas, megbízható és gyors gépével, meggyőző összesített teljesítménnyel. A külföldi csapatok közül a lett Riga Fresh volt a legeredményesebb.

2018-ban, a XI. Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyen 9 ország 36 csapata állt rajthoz. A 3 napos programból ezúttal sem hiányozhatott a tanári konferencia, a projekt prezentációk, a városi felvonulás és az izgalmas futamok. Az eső a versenyzőket megkímélte, de a tanári és a VIP futamot nem, így meghívott vendégeink is tesztelhették a pneumobilokat a csúszós versenypályán is.

Az Aventics Legjobb Pneumobilja címet és kupát a kecskeméti Neumann János Egyetem Jok-Air nevű csapata nyerte. A dobogón állhattak még a BME csapatai, az észt Technics 1 és Technics 4, a rigai egyetem Riga Fresh és Riga Airmobile, valamint a brno-i egyetem Falcon és Javelin csapatai.

2017-ben került megrendezésre a jubileumi X. Nemzetközi Aventics Pneumobil Verseny, amelyre 8 ország közel 60 csapata nevezett, közülük 45-en teljesítették a zsűri és a gépátvétel szigorú feltételeit és állhattak rajthoz.

Ebben az évben először sikerült külföldi csapatoknak a dobogó tetejére állniuk, és a lengyel PG Power, valamint az észt Technics 1 előtt szoros küzdelemben a lett BEST-Riga szerezte meg az Aventics Legjobb Pneumobilja címet és kupát.

2016-ban a IX. Nemzetközi Aventics Pneumobil Verseny nagy változásokat nem, de új rekordot hozott. Ebben az évben sikerült túllépni a gyorsulási futamon az 50 km/h-s álomhatárt, amelynek következtében a következő versenyeken a zsűri szigorította a biztonsági elvárásokat. Első ízben került be a versenykiírásba a Projektmenedzsment, mint külön „versenyszám” is, amelyről egy prezentáció keretében számoltak be a hallgatók. Így a verseny három naposra bővült.

A BME-s Műszakik Kanóc Team elsöprő győzelmet aratott, hiszen 2 futamgyőzelem mellett a Telemetria különdíjat és a Legjobb Pneumobil címet is megnyerte.

Új versenyt hirdettünk a résztvevő egyetemeknek, amelynek díja egy 1.000.000 Ft-os Aventics elemvásárlási utalvány, a pontszámítás alapja pedig az utolsó 3 év eredménye. A legeredményesebb intézménynek járó jutalmat 2016-ban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem nyerte.

2015-ben is több mint 50 csapat nevezett a VIII. Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyre, melyek közül 45-nek sikerült rajthoz állnia. Az ügyességi futamot 3 fordulóssá alakították, melyeken egyre hosszabb szakaszokat kellett megtennie a versenyző csapatoknak a lehető leggyorsabban maximum 1 palack levegővel. Ez az újítás nagy sikert aratott a versenyzők és nézők körében egyaránt

A legjobb pneumobil címet a budapesti Műszakik csapat szerezte meg a nagy rivális kecskeméti Tandofer előtt. A Műszakik a gyorsulási és távolsági futamon aratott győzelmet, utóbbin felállította a 12990 m-es rekordot, amelyet azóta sem sikerült a megdönteni.

2014 számos változást hozott a vállalat és a rendezvény életében, amely ebben az évben kapta a Nemzetközi Aventics Pneumobil Verseny nevet.

A versenyhez számos kiegészítő rendezvény kapcsolódott, melyeken egyrészt a kiemelt vevőinket és partnereinket, másrészt a városi lakosságot láttuk vendégül.

Az esős időjárás új kihívásokat és feladatokat adott a szervezőknek és a versenyzőknek egyaránt, akik a csúszós pálya és a hirtelen jött módosítások ellenére sikerrel vették az akadályokat.

Az Aventics Legjobb Pneumobilja címet a budapesti Kakukktojás csapat szerezte meg, akik nem csak az ügyességi és gyorsulási futamokat nyerték meg, hanem a legnagyobb sebesség különdíját is.

A 2013-as versenyen 48 csapat állt rajthoz, akiket a zsűri újabb kihívások elé állított, többek között a távolsági futamon az elvárt átlagsebesség 15 km/h-ra emelésével. Ebben az évben került kiírásra a Formula 1-ben alkalmazott Telemetria is, amelyre a csapatok külön pályázhatnak, és amely különdíját 2013-ban a Debreceni Széllovagok nyerték.

Első ízben került sor egy amatőr versenyszám megrendezésére is, amelyen meghívott vendégek, vállalatvezetők próbálták ki a versenygépeket és tették próbára bátorságukat. A nagy sikerre való tekintettel a későbbiekben ez a "VIP futam" is a rendezvény állandó programja lett.

A legjobb pneumobil megtisztelő címet a korábbi győztes Gyalogkakukk csapat utódjának, a BME-s Kakukktojás csapatnak sikerült megszereznie.

A 2012-es versenyen minden korábbinál több, 41 pneumobil állt rajthoz, köztük – a tanulmányaikat befejezett versenyzők kérésére bevezetett – senior kategóriában, a korábbi versenygéppel is indulhattak csapatok. Díjaztuk továbbá a legkreatívabb bukósisak tervét is. A legnagyobb mért sebesség már meghaladta a 40 km/h-t. A legjobb pneumobilnak járó elismerést és kupát a szegedi MK Laren csapat tudhatta magáénak.

A 2011-es verseny számos érdekességgel szolgált. Nemcsak a résztvevők számát illetően sikerült rekordot dönteni a 38 nevező csapattal, hanem az egy palackkal megtett legnagyobb távolság tekintetében is, hiszen sikerült átlépni a 10 km-es határt, az előírt min. 12 km/h átlagsebesség teljesítése mellett.

Egy új versenyszám és számos új csapat is bemutatkozott. A végső küzdelem azonban a két nagy rivális Debreceni Egyetem és Budapesti Műszaki Egyetem között dőlt el, akik közül 2011-ben a BME-s Gyalogkakukk bizonyult jobbnak.

2010-ben, az immár III. Nemzetközi Rexroth Pneumobil Versenyre már 35 csapat nevezett, akik közül szoros versenyben harmadik alkalommal is a Debreceni Széllovagok vitték el a pálmát. A csapatokat az időjárás ugyan új kihívások elé állította, de a legjobbakat ez sem akadályozta meg abban, hogy megdöntsék korábbi eredményeiket. Ebben az évben megjelent a PLC vezérlés is, valamint fokozatosan növekszik a hallgatók által tervezett és kivitelezett mikrokontrollerek száma is.

2009-ben a verseny nemzetközivé vált, hiszen a magyarországi résztvevők mellett határainkon túlról is érkezett 4 csapat, akikkel együtt megközelítőleg a kétszeresére, összesen 31-re nőtt az induló csapatok száma.

A küzdelem helyszíne az Érsekkert lett, ahol a nagyközönség előtt mérkőztek meg a csapatok immár három kategóriában: távolsági, gyorsasági és gyorsulási futamban. A második versenyen ismét a debreceniek győztek, Török Zoltán, csapatkapitány vezetésével. A dobogósok tábora a SAPIENTIA - Erdélyi Magyar Tudományegyetem és a Széchenyi István Egyetem hallgatóival bővült.

A Pneumobil versenyek története egészen 2008-ig nyúlik vissza, amikor az egri Aventics Hungary Kft. elődje, a Bosch Rexroth Pneumatika Kft. és a budapesti Bosch Rexroth Kft. közös szervezésében sor került az első verseny megrendezésére. A verseny helyszíne ekkor még az egri gyár telephelye volt.

A verseny szülőatyjai Bolyki Ferenc, Fülep Richárd, Tamás Endre, Avar József és Szabó László, a fent említett vállalatoknál dolgozó mérnökök, egy olyan műszaki rendezvényt szerettek volna életre hívni, ahol a leendő mérnököknek lehetőségük nyílik a pneumatika rejtelmeibe bepillantást nyerni, valamint megismerni az Egerben gyártott termékek alternatív alkalmazási lehetőségeit. Így született meg a Pneumobil verseny gondolata.

2008-ban 12 magyarországi egyetemről 18 csapat nevezett a versenyre. 16 csapatnak sikerült működő járművet építenie, akik közül a Debreceni Egyetem mérnökpalántái teljesítettek a legjobban. A versenyen dobogós helyezést ért még el a Kecskeméti Főiskola, a Miskolci Egyetem, a Nyugat-magyarországi Egyetem, a Szent István Egyetem, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint a Budapesti Műszaki Főiskola csapata is.