Menü
Témakörök
AVENTICS
AVENTICS
AVENTICS Hungary

Hogyan érhetünk el nagy sebességet áramszedőkkel?

Trendek és témák
0

Az egyik kérdés, amit a gyermekek mindig feltesznek és édesapjuknak is először rá kell keresnie az interneten: hogyan jut el az áram a villanymozdonyokba? Tipp: nézzünk rájuk jelentőségteljesen és adjuk a következő, meggyőző választ: „Az áramszedő segítségével.” Az angolul használt műszaki kifejezés a pantográf, ez azonban a Wikipédia szerint csak egy geometriai rajzeszköz neve. A legegyszerűbb megoldás: ebben a cikkben összefoglaljuk a legfontosabb tényeket.

Magas hőmérsékletnek is ellenálló pneumatikus megoldások svájci áramszedőkhöz

Hogy választ találjunk a villanymozdonyok áramellátásával kapcsolatos kérdésre, az AVENTICS Hanspeter Jutzival készített interjút, a Richard AG Murgenthal svájci vállalat vezérigazgatójával. „111 éve gyártunk áramszedőket, főkapcsolókat, szigetelő anyagokat és egyéb alkatrészeket modern vontatójárművekhez” – mondta el Hanspeter Jutzi. Az AVENTICS szelepei, tömlőhengerei és levegő-előkészítő egységei, rendszerei szintén megtalálhatók ezekben a járművekben.

Ezek a svájci áramszedők gondoskodnak róla, hogy a jármű megfelelően csatlakozik a felsővezetékhez. Az évtizedekkel ezelőtt használt egyszerű villamosokkal ellentétben a modern vasutak összetett vezérlőelektronikával rendelkeznek, amely folyamatos áramellátást igényel. A kihívást az jelenti, hogy az áramszedő és a felsővezeték közötti kapcsolatot folyamatosan fenntartsuk, azonban ne nyomjuk túl erősen egymáshoz őket, mivel ez a felsővezeték korai elhasználásához vagy akár meghibásodásához is vezethet.

pantograph

A Richard áramszedők esetében ezt a problémát egy pneumatikusan szabályozott billenőkapcsolóval oldják meg, amely a térdünkben lévő ízülethez hasonlít. Az AVENTICS pneumatikus megoldása, amely egy ISO szelepből, egy tömlőhengerből és egy levegő előkészítőből áll, a csatlakozókkal felszerelt érintkező szalagot három bar nyomással a felsővezetékhez szorítja, egy sűrített levegőt alkalmazó pneumatikus rendszer segítségével. Ez 70-85 N erőnek felel meg. Az ekkora pneumatikus nyomóerő elegendő a felsővezetékkel való kapcsolat fenntartásához még akkor is, ha a vasúti sín egyenetlen.

Európában a vasutak probléma nélkül átléphetik a határokat is. A váltakozó áram esetében a csatlakozók 25.000 Voltot képesek a szerelvény felé továbbítani 900 Amper maximum áramerősség mellett. A Richard áramszedők 230 km/h óra sebességig garantáltan biztonságosan működnek, amely bizonyítéka a pneumatikus vezérlő megoldások dinamikusságának.

Az alkatrészeknek ellenállónak kell lenniük

„Egy rendkívül széles, -25°C-tól  +45°C-ig, működési hőmérséklet tartományra van szükségünk a pneumatikus alkatrészek esetében, illetve bizonyos éghajlati régiókban még ennél is alacsonyabb értékeknek is ellen kell állniuk” – emelte ki Hanspeter Jutzi. Az AVENTICS pneumatikus megoldásai nem csak a hőmérséklet ingadozás tekintetében ellenállók: más elektromechanikai megoldásokkal szemben gyakorlatilag kopásállóak is.

Az AVENTICS az áramszedőkben használt pneumatikus szerelvényeket és egyéb Richard-modulokat közvetlenül a svájci család által üzemeltetett vállalathoz szállítja, előre összeszerelve. „Bár csak egy közepes méretű vállalkozás vagyunk, bizonyos vontatójármű-gyártókkal és üzemeltetőkkel már évtizedek óta együtt dolgozunk” – mondta el az ügyvezető igazgató. „Tudjuk, hogy Ügyfeleink elvárják, hogy évekkel később is hozzájuthassanak eredeti cserealkatrészekhez, ezért megválogatjuk beszállítóinkat.” Az AVENTICS egy évtizedek óta működő, tanúsított beszállító, számos üzemeltetővel dolgozik együtt és minden fenti követelménynek megfelel.


Címkék: