Menü
Témakörök
AVENTICS
AVENTICS
AVENTICS Hungary

Levegő + lövedék a kemény felületekre

Járműipar
0

A V+M Systems szemcseszóró rendszereket gyárt az autóipar számára. A szemcseszórás jobban megvédi az erőátviteli alkatrészeket a károsodástól, miközben növeli ciklikus terhelési kapacitásukat. A cég az innovatív technológia vezető szolgáltatójaként az AVENTICS AV05 szeleprendszerére épít.

V+M Systems_002A szemcseszórás folyamata során – például forgó tengelyek és hajtó fogaskerekek esetén – kisméretű csiszolószemcséket lőnek a kezelendő felületre nagy sebességgel, sűrített levegő segítségével. Ezáltal maradó nyomófeszültség keletkezik, ami akár 60 százalékkel is növeli az anyag tartós szilárdságát. A kezelés ugyanakkor növeli az anyag hajlítószilárdságát, korrózióval szembeni ellenállását, illetve a keletkezett mikrokráterek tömörítik, és egyben növelik a felszínt, ami elsősorban a kötőelemeknél fontos. A gépkocsigyártók a szemcseszórást fém alkatrészeknél – például motornál, alváznál – alkalmazzák, valamint olyan közlőmű alkatrészeknél, amelyek a későbbi használat során nagyfokú igénybevételnek vannak kitéve.

„A szemcseszórásra használt ipari robotokkal kapcsolatos legfontosabb követelmény a tökéletes mozgás és pozícionálás” – hangsúlyozta Martin Stolte, a V+M Systems GmbH műszaki igazgatója. Ez a középvállalkozás szemcseszóró rendszerekre specializálódott, a pneumatika pedig jelentős szerepet játszik a folyamatban. „A szelepet közvetlenül a robotkarra kívántuk felszerelni, hogy új rendszereink teljesítményét és energiahatékonyságát is optimalizáljuk” – nyilatkozta Martin Stolte a vállalat célkitűzésének összefoglalásakor. Amint egy gépkocsigyártó felvette az AV05 sorozatot jóváhagyott alkatrészeinek jegyzékébe, a V+M Systems nem tétovázott: az AVENTICS-et választotta rendszerei alapjául.

A rövid csőhosszakkal a V+M Systems energiát takaríthat meg, a modularitás és a rendszer könnyű súlya volt a legfontosabb kritérium. Ez lehetővé tette a mérnökök számára, hogy a robotkar pneumatikus vezérlését közvetlenül a töltethez integrálják. Martin Stolte elmondta: „Javítottunk a rendszer teljesítményén, ami a jóval rövidebb csőhosszak miatt energiamegtakarítást is jelent.”

V+M Systems_001

Az AVENTICS AV05 szelepsziget szelepházában a tolattyú átlósan helyezkedik el. Ez a megoldás 45 százalékos térfogat csökkenést eredményez a szokásos párhuzamos kialakítással szemben. „A kompakt kialakításon túlmenően a súly is lényeges szerepet játszott. Az AV rendszer annyira könnyű, hogy közvetlenül a mozgó robotkarra szerelhető” – hangsúlyozta Martin Stolte. Tömege egyáltalán nincs kihatással a robot méretezésére. A nagy teljesítőképességű polimereknek és egy speciálisan kifejlesztett fröccsöntési technológiának köszönhetően az AV05 sorozat szelepei közel 40 százalékkal könnyebbek, mint azonos teljesítményű versenytársaik.

AV_AV05_002

Az autóipar a hatékony rendszerekre épít. A könnyű, kompakt kialakítás miatt a töltethez közel helyezhető el, így rövidül a töltet és a szelep között megtett út hossza. Martin Stolte elmondta: „Csökkentjük az összeszerelés idejét és költségét a csövezés során, a felhasználók pedig alacsonyabb sűrített levegő felhasználást regisztrálnak a holt térfogatok csökkenésének köszönhetően. Ez illeszkedik autóipari ügyfeleink azon filozófiájához, hogy jelentősen növeljék az effajta rendszerek energiahatékonyságát.”

A fejlett elektronikus rendszerhez (Advanced Electronic System = AES) tartozó, hálózatsínre épülő integrált csatlakozásnak, illetve a bemeneti és kimeneti moduloknak is fontos szerepe van. Analóg és digitális jeleket dolgoznak fel, így lehetővé válik a gyors összeszerelés és a rugalmas alkalmazhatóság. Ennek eredményeképpen a V+M Systems a szeleprendszeren keresztül építheti be a gépdiagnosztikát oly módon, hogy az integrált digitális bemeneti modulon keresztül beolvassa a nyomáskapcsolók állását, és a gépállapotot terepibuszon keresztül átküldi a vezérlőhöz.


Címkék: