Menü
Témakörök
Túrmezei Zoltán
Túrmezei Zoltán
beszerzési vezető
AVENTICS Hungary

A beszerzésen nincs uborkaszezon

Egyéb
0

Tizennégy évvel ezelőtt azt mondta nekem egy nyugdíjba készülő beszerzési igazgató: „Ez nem egy nyolctól-ötig munkahely. A beszerzési munkát nem lehet befejezni, csak abbahagyni”. Mi tagadás, utólag kénytelen vagyok igazat adni neki. Sőt, ez a kijelentés különösen igaz egy olyan gyárban, ahol több tízezer alkatrészt szerzünk be több mint 500 beszállítótól.

A beszerzés egy sajátos funkció, mert a munkánk nagy része láthatatlan: az alkatrész útja a beszállítótól a megfelelő gyártócelláig egy fekete doboz. Csak néhány logisztikai, minőségügyi és beszerző munkatárs látja közelről a háttérben lappangó veszélyeket: a beszállítónál eltörik a gyártószerszám, elfogy az alapanyag, felmond egy fontos munkatárs, meghibásodik egy gép vagy mérőműszer, netán átszervezésen vagy tulajdonosváltáson megy keresztül a beszállító. Ezek mind olyan események, amelyek a gyárkapunkon kívül gyökereznek, mégis közvetlenül befolyásolják a vevői igények kiszolgálását. Itt jön a képbe a stratégiai beszerzés: naponta sok apró lépést megtéve dolgozunk azon, hogy reagáljunk a beszállítói oldalról felmerülő problémákra és egy jól működő beszállítói portfólióval támogassuk gyárunk működését.

Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy a tulajdonosok pénzével gazdálkodunk és ezzel kapcsolatban szigorú elszámolási kötelezettségünk van. Folyamatosan keresnünk kell a minőség, a költség és a logisztikai előnyök legkedvezőbb kombinációit és mindezt a cégcsoport előírásainak megfelelően dokumentálnunk kell. Idén az ISO TS 16949 auditon és a laatzeni belső auditorok előtt is prezentáltuk a folyamatok tisztaságát, továbbá a vevői auditokon is állandó szereplő a beszerzési osztály. Amikor látszólag „kekec” vagy „időhúzó” módon elutasítjuk egy nem kellően előkészített igény teljesítését vagy ragaszkodunk további ajánlatok beszerzéséhez, azt kizárólag az előírások betartása és az AVENTICS név tisztaságának védelme érdekében tesszük.

A beszerzési osztály munkája két fő részre tagolható: a szériaanyagok beszerzése, valamint az indirekt anyagok és szolgáltatások beszerzése. Az egyszerűség kedvéért a késztermékeink darabjegyzékeiben felbukkanó cikkszámos anyagokat nevezzük szériaanyagnak és „minden mást” indirekt anyagnak. Példák az indirekt feladatokra: karbantartási anyagok, szerszámok, infrastruktúra, flottakezelés, targoncák, kávéautomaták, takarítás, őrzés-védelem, gépek és termelőeszközök beszerzése és még sok minden más.

A korábbi blogbejegyzésekben visszatérő téma a rendelésállományban tapasztalható növekvő diverzifikáció, ez a kihívás pedig minket se kerül el. Az AVENTICS leányvállalatai közül Egerben a legmagasabb az egy beszerzőre jutó cikkszámok és beszállítók mennyisége, ez pedig direkt összefüggésben van azzal, hogy ebben a gyárban van a legszélesebb termékpaletta. Ennek tudatában egyetlen esélyünk van a sikerre: hatékonyan ki kell használnunk korlátozott erőforrásainkat és gondosan ügyelnünk kell a feladatok fontossági sorrendjére. A napi „tűzoltás” mellett számtalan folyamatjavításon és projektfeladaton dolgozunk, melyek mind a vállalat pénzügyi céljainak elérését célozzák. De ezekről majd egy következő bejegyzésben…


Címkék: