Menü
Témakörök
Bolyki Ferenc
Bolyki Ferenc
ipari mérnökség vezető
AVENTICS Hungary

Túl a nyolcadik Pneumobil versenyen

Egyéb
0

A harmadik versenyünk óta működik az évszámok „törvénye”, 2015-ben volt a nyolcadik, ezt mutatja az évszám egyes számjegyeinek összege (2+0+1+5=8). Ez az idén is jó ómennek ígérkezett és meg is hozta a hozzá fűzött reményeimet.

Az idei verseny apropóján érdemes kicsit végig gondolni az elmúlt nyolc évet, hogy miket mondhatunk azóta is változatlannak a pneumobil evolúciója során. A verseny célja továbbra is időtálló, a lelkes hallgatók olyan projektet tudnak véghezvinni, amivel a tervezés, a kivitelezés és az „üzemszerű használat” lépései egyaránt megélhetőek. Változatlan maradt a járművek meghajtására biztosított energia (2 köbméter levegő, 10 literbe sűrítve) és ha már energia, akkor változatlanul kifogyhatatlan a versenyzők és a szervezők energiája is. Az állandó momentumok mellett, úgy illik, hogy beszéljünk a változó részletekről is. Esetünkben a változások két csoportba sorolhatóak: az első, hogy minél több próba- és versenylehetőséget biztosítsunk a hallgatóknak, a második, hogy a járművekben alkalmazott technológiák fejlődése ne veszélyeztesse a versenyzők és a versenyre látogatók épségét. Az évek során bebizonyosodott, hogy mindkettőre szükség van. A járművek egyre fejlettebbek és a hallgatók örömmel vesznek minden egyes métert, amit a járművekkel megtehetnek.

Ebben a kis visszatekintésben térjünk ki egy kicsit a technikára is. Az első pneumobilok nagyrészt valamilyen forgattyús mechanizmus alapján működtek, de volt közöttük néhány általunk csak lineáris motorként emlegetett fogasléc-fogaskerék, vagy lánckeréken átvetett lánccal meghajtott. Az első versenyt egy ilyen lineáris motorral nyerte meg a Debreceni Egyetem csapata, amelynél a henger alaphelyzetbe való visszatérítését egy „gumipók” látta el. Ezekben az időkben még 6 db munkahengert lehetett maximálisan felhasználni, így voltak gyönyörű soros hathengeres motorok két darab Wartburg főtengelyből összeházasítva. A harmadik verseny hozott egy nagyobb technikai robbanást. Több csoportra lehetett osztani a mezőnyt, elkezdtek az egyes versenyszámokra specializálódni. Voltak hosszútáv menők, gyorsasági menők és univerzális versenygépek. A kezdeti sikerek után viszont elkezdtek kiemelkedni a minden versenyszámban jól teljesítők. Megdőlt az a „tévhit”, hogy nem lehet egyszerre takarékos és gyors járművet készíteni. A technikai érdekességeket is láttunk szép számmal, a Miskolci Egyetem Szélhámosok csapata egy axiál dugattyús pumpához hasonló, imbolygó-tárcsás motorral állt elő, amihez hasonlót 2014-ben is láthattunk a Kecskeméti Főiskola egyik csapatától. A BME Gyalogkakukk csapata hat sebességes automata váltót épített a gépbe, számtalan csapat saját fejlesztésű micro-controller-es vezérlővel szerelte a légjárgányt és remélte a jó eredményt. A sors iróniája, hogy a csapatok szinte mindegyike tud jó motort készíteni, a hajtáslánc és a kormánymű az, amely legtöbbször visszatartja a járműveket a jó teljesítmény elérésétől.

Személyesen már nyolc éve élem át ezt a csodát, ami belülről nézve nem látszik versenynek. A boksz utcában a csapatok együttműködése és segítőkészsége lenyűgöző, nincs rivalizálás csak érdeklődés, a verseny csak a rajtvonalnál kezdődik és a célvonalig tart.

Sokszor kérdezik tőlem, hogy ez lesz-e a jövő közlekedési eszköze. A válaszom mindig az, hogy nem, pedig ha visszamegyünk az automobil hőskorába az első járművek teljesítménye sem volt sokkal nagyobb. Azt viszont még senki nem kérdezte tőlem, hogy mit hozhatnak ezek a tapasztalatok hosszú távon az iparban.  A válaszom az lenne, hogy nagyon sokat. A hosszú távú versenyszámban a megtett távolság majdnem megduplázódott, úgy, hogy közben az átlagsebesség is megduplázódott. Tehát ugyanannyi energiát sokkal hatékonyabban használnak fel. Mi köze van ennek az ipari alkalmazásokhoz? Rengeteg olyan alkalmazási lehetőség kerül felszínre, amellyel energiát lehet megtakarítani – nem is keveset. Láttunk már példát útszelepek nélkül működtetett hengerre – szabadonfutó szaggató élmény volt , – egymást mozgató mechanizmusra, és számtalan takarékos kapcsolásra. Ez rengeteg lehetőséget rejt még a pneumatika további életében az elektronika térhódításának ellenére is.


Címkék: