Menü
Témakörök
Tolnai András
Tolnai András
intézeti mérnök
Óbudai Egyetem - Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar

A jövő mérnökei az AVENTICS pneumatikaversenyen képezve

Egyéb
0

Kissé szokatlan felhívást találtam a Budapest Műszaki Főiskola Bánki karának e-mailes hírfolyamai között. Egy versenyen való indulásra buzdított, melyet az akkor még a Bosch Rexroth vállalat hirdetett meg.

A kiírás szerint, egy olyan járművet kellett készíteni, melyet csak és kizárólagosan sűrített levegő hajt meg Rexroth pneumatikus hengerek segítségével, az üzemanyagot pedig egy sűrített levegős tartály (vagy hívjuk inkább palacknak) biztosítja. Tehát egy levegő meghajtású jármű építése volt a feladat, szigorúan főiskolásoknak, egyetemistáknak kiírva.

Volt ennek már vagy 8 éve is, és én akkoriban nagyon kreatív kihívásnak gondoltam a versenyt. (Persze gyorsan hozzáteszem, hogy most is annak gondolom.) Mivel akkoriban tértem át a katedra egyik oldaláról a másikra, félig még hallgatói vénám volt és – most így visszagondolva – legalább annyira lázba hozott egy újdonság megalkotásának gondolata, mint a mai lelkes pályakezdő mérnököket, mikor álmaik munkahelyére kerülnek. Akkor én is kezdő voltam a tanári pályámon, és a versenyen való részvétel lehetősége még inkább erősítette azt a bizonyos bizonyítási vágyat. Szinte fanatikus elszántsággal vetettem bele magam a dolgok sűrűjébe. Persze tudtam, hogy ez a verseny végső soron egy oktatási feladat, melyben legalább olyan fontos a hallgatók motivációjának kialakítása, a csapatépítés, mint a jó szakmai segítés. Ez egy új terep volt, de nem csak nekem, hanem a szakmának és az oktatásnak egyaránt, és persze a Rexroth-nak is. Hiszen a hibrid, vagy alternatív hajtású járművek ma is nóvumnak számítanak. Persze, mint minden nagyvállalat ők is kötelességüknek érezték kivenni részüket az oktatás támogatásából, és ennek a versenynek a meghirdetése is ezt bizonyította. Láthatólag nem sajnáltak nagyobb erőforrásokat áldozni a lebonyolítás érdekében. Hiszen ha csak a szétosztott pneumatikus elemek mennyiségét nézzük, már az is jócskán több milliós, (ha nem tízmilliós) tételt jelentett. És mindezt miért? Egy cél érdekében: a jövő mérnökei képzésének elősegítésére.

Mint már írtam, az első versenyre – ami 2008-ban volt megtartva – mindenki nagy várakozással figyelt. A versenyzők a saját kreálmányuk teljesítménye miatt, a szervezők pedig azért, mert szerintem ők sem tudták biztosan, hogy hogyan fog sikerülni ez a megmérettetés, egyáltalán elindulnak-e az autók, vagy mindenki ott fog állni a start után néhány méterre, mert csak annyira volt elég az üzemanyag. A versenyszabályzat, bár sokat módosult az évek alatt, főbb vonalaiban még mindig nagyon hasonló az első megmérettetéséhez, ennek főbb vonalai a következők: a járművet egy személynek kellett vezetni, tehát az épített jármű távirányításáról nem lehetett szó. Két nyomon haladó autóval kellett indulni. Legvégül, a vázszerkezetnek fémből, alumíniumból vagy acélból kellett készülnie. Kompozit vagy más (drága) technológia nem volt megengedett. Ez utóbbi azért fontos, mert a Rexroth csak a pneumatikus elemeket biztosította. A többi, a jármű járószerkezetéhez (karosszériájához, futóművéhez, stb.) szükséges alkatrészeket az indulóknak maguknak kellett megalkotni, illetve kigazdálkodniuk. Ennek folyományaként már az első versenyen is megmutatkozott a pneumobilok sajátja: igen sűrűn fellelhetők bennük neves, és kevésbé neves kerékpáralkatrész-gyártók termékei. Természetesen voltak és vannak is még jó pár, a biztonságra, kormányozhatóságra, fékezhetőségre vonatkozó előírások. Ezek az idő előrehaladtával egyre szigorúbbak lettek, ami szükséges is, mert a pneumobilok teljesítménye évről-évre növekszik. Viszont – talán éppen ezért – még egyszer sem kellett komolyabb baleset miatt félbeszakítani a versenyt. Ha ez mégis megtörtént, annak általában az emberi butaság volt az oka.

Maga a verseny két részből állt, melyek a későbbiekben kiegészültek plusz számokkal. Az első rész a távolsági futam volt. Ebben egy feltöltött palackkal kellett minél nagyobb távot megtenni. Természetesen mindenki ugyanolyan palackkal indult, melynek töltőnyomása 200 bar (10 bar-ra csökkentve) és 2 normálköbméter nitrogén gázt tartalmaz. A második a gyorsasági futam, melyben az adott pályát kellett minél gyorsabban maguk mögött tudni a versenyzőknek. A későbbiekben egy harmadik futammal, a gyorsulási versennyel egészült ki a megmérettetés. Ezeken felül a legeredetibb műszaki megoldást is külön pontozta a zsűri. E kategóriák helyezéseiből született a Rexroth legjobb pneumobilja cím birtokosa. A tervezés és a kivitelezés mindenkinek a saját kreativitására volt bízva. Természetesen bizonyos biztonsági szabályokat maximálisan betartva, melyet a szervező a gépátvételkor ellenőrzött. Mivel a hajtást munkahengerekkel, tehát lineáris mozgásból kellett létrehozni, alapvetően két típus terjedt el a mezőnyben. A közvetlen lineáris, tehát a fogaskerék-fogasléc, vagy a lánckeréken átvetett, munkahengerrel vonszolt lánc konstrukció, illetve a gőzmozdonyokra emlékeztető forgattyús mechanizmus. Igazából ma sem dőlt el, hogy melyik a jobb konstrukció. Vannak persze nagyon kreatív, más elven működő hajtások is, ezeket a zsűri általában külön meg is jutalmazza. A hatótávolság kb. 7-8 km, a fentebb említett ”elég kis” palackkal. A legnagyobb sebesség pedig kb. 45-50 km/h amit pneumobil elért.

Az évek során sok minden változott: a Budapesti Műszaki Főiskolából Óbudai Egyetem lett. A Bosch-Rexroth Pneumatikából AVENTICS Hungary Kft. A kezdeti tizenhét induló csapatából, akik az egri gyár udvarán versengtek pufogó, csattogó drót szamaraikon, ma már öt ország, több mint 40 – szinte profinak mondható – csapata lett és próbálja elhódítani az AVENTICS legjobb pneumobilja címet. Szóval a dolog kinőtte magát. De a cél nem változott: a jövő mérnöknemzedékének oktatásához hozzájárulni a lehetőségekhez képest maximálisan. Illetve a legjobbat kihozni a hallgatókból, hogy később, az életben ők is megállják a helyüket. Én azt hiszem, hogy ebben a Rexroth és most már az AVENTICS jó partnere az egyetemeknek, főiskoláknak és fordítva. Reményeim szerint a május 9-én, az egri Érsek-kertben megrendezett Pneumobil futam is ugyanolyan jól fog sikerülni, mint az eddigi hét megmérettetés. Én már nagyon várom.


Címkék: